Valborg - święto obchodzone 30 kwietnia

30 kwietnia
Ostatniego dnia kwietnia w Szwecji obchodzi się Valborg. Tradycja pochodzi z Niemiec z czasów średniowiecza i jest obchodzona nie tylko w Niemczech i Szwecji, ale też w Finlandii, Łotwie, Estonii, Czechach i Słowacji. 

W około 1400 roku, pierwszego maja, kobieta mieszkająca w klasztorze Sankta Walpurgi (Valborg po szwedzku) została uznana za świetą, ponieważ nakłoniła Niemców do chrześcijaństwa, i od tamtej pory obchodzi się to święto. Przypuszcza się, że wierzono, że nocą między 30 kwietnia a 1 maja należono rozpalić ogień, i robić hałas, by odgonić czarownice, które miały zbierać się na miejscu składania ofiar i towarzyszyć diabłu. Teraz pali się ogniska i puszcza fajerwerki. Ludzie zbierają się o danej godzinie i świętują to święto patrząc na ognisko, tańcząc i śpiewając (nie wszyscy muszą) i oglądając fajerwerki. W tych czasach obchodzi się to bardziej jako pożegnanie zimy i jest to robione dla zabawy. Ja jeszcze nie byłam oglądać Valborg przez te lata co tu jestem, bo nie bardzo widzę w tym czegoś szczególnego, ale dla Szwedów jest to święto. I też pogoda zniechęca, najczęściej albo zimno albo pada deszcz, tak jak teraz.



Poniżej miasteczko, gdzie mieszkam :)








Dużo informacji nie ma o święcie, jest to po prostu tradycja od wielu lat, i może nawet niektórzy nie wiedzą lub nie zastanawiają się, dlaczego taka tradycja powstała.

Na tym kończę ten krótki i spontaniczny, ale mam nadzieję, ciekawy post :)

Pozdrawiam !

8 komentarzy:

  1. Ale masz widoczki! Zawsze chciałam odwiedzić Skandynawię :)

    Miłego wieczoru!

    OdpowiedzUsuń
  2. Święto powiązane z Sabatem Beltane. Pozdrawiam
    Stelladj.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  3. Ciekawie! nie słyszałam o tym wcześniej!

    OdpowiedzUsuń
  4. Ciekawa tradycja. Warto wiedzieć o lokalnych zwyczajach zanim się gdzieś pojedzie.

    OdpowiedzUsuń
  5. Anonimowy02 maja, 2018

    Nie słyszałem o tym święcie, ale historie ma bardzo ciekawą :D

    OdpowiedzUsuń
  6. Ogniska i fajerwerki? Ja tam bym poszła nawet w nieciekawą pogodę :P

    OdpowiedzUsuń
  7. Zdjęcia wyglądają cudownie, z chęcią bym tam sie przeniósł... Ciekawy post!

    www.braverthinker.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za komentarz!
- Proszę odnosić się z kulturą.
- Postaraj się nie spamować linkiem do bloga, jeśli mogę znaleźć go na Twoim profilu.

Pozdrawiam!

Obsługiwane przez usługę Blogger.