Tłusty Czwartek po szwedzku

08 lutego
W Szwecji też obchodzi się Tłusty Czwartek. Tutaj nazywa się to "Fettisdag", gdzie "fet" to tłuszcz, a "dag" to dzień. Tego roku dzień ten przpadł ósmego lutego w Polsce, a 13 lutego w Szwecji. Różnica między datami jest taka, że w Polsce mamy Tłusty Czwartek w dniu, który jest ostatnim czwartkiem przed wielkim postem, a w Szwecji ma się "Fettisdag" ostatniego dnia przed postem.

W Szwecji specjalne bułki, które je się tego dnia są ogólnie dostępne w większych marketach, a dzisiaj są one już dostępne nawet w mniejszych sklepach. Kupiłam dzisiaj szwedzkie pączki wypełnione nadzieniem wanilinowym i oponki pokryte czekoladową polewą, są dobre, ale można je kupić zawsze, więc nie jest to nic specjalnego, jednak na dzień dzisiejszy kupiłam kilka, żeby okazyjnie zjeść z rodziną. Jednak nic nie pokona smaku dużych, przepysznych polskich pączków z dżemem truskawkowym, uwielbiam je, ale w polskim sklepie w moim miasteczku zostały tylko trzy ostatnie z budyniem wanilinowym i nadzieniem czekoladowym, więc wzięliśmy je też. Kupiłam też  Semlor, czyli bułki, które są tradycją w Szwecji na "Fettisdag" i o których już wspominałam powyżej. Nigdy ich jeszcze nie jadłam, bo jakoś nie mam ochoty ich jeść. 

Zasłodzę trochę słodkimi zdjęciami :)









Spontanicznie wpadłam na pomysł, żeby założyć tymczasowo lub na dłużej, stronę, gdzie można napisać co chcielibyście wiedzieć o Szwecji. Może jest coś, co szczególnie interesuje Cię w tym kraju? Napisz, a może pojawi się post na ten temat. Chętnie poczytam Wasze propozycje. Stronę znajdziecie u góry bloga o nazwie "TWÓJ POMYSŁ", możecie też kliknąć w obrazek poniżej, żeby przejść do strony.



Zapraszam do komentowania 
i obserwowania, jeśli podoba Ci się mój blog i ciekawią Cię kolejne posty. 
Pozdrawiam.

44 komentarze:

  1. bardzo fajny bloga, zapowiada się ciekawie, lubię czytać o kulturze innych krajów, Szwecja jest bardzo interesująca:) pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  2. o kurcz nie wiedziałam, że w innych krajach także obchodzone coś podobnego jak u nas Tłusty Czwartek :)
    https://ruudegirls.blogspot.com/2018/02/sukienkowo.html

    OdpowiedzUsuń
  3. mmmm jak to pysznie wygląda, chętnie bym spróbował tego oponka.

    OdpowiedzUsuń
  4. Wyglądają przepysznie, chciałabym spróbować!

    OdpowiedzUsuń
  5. Świetnie, że jest odpowiednik naszego Polskiego święta w Szwecji.
    A te pączusie wyglądają tak pysznie.

    OdpowiedzUsuń
  6. Nie myślałam, że w Szwecji również obchodzi się Tłusty Czwartek ... ale co dobre będzie wszędzie celebrowane :) Pączki wyglądają obłędnie!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Fajnie, ze moglas dowiedziec sie czegos nowego o Szwecji :)

      Usuń
  7. Bardzo ciekawy pomysł,a pączki wyglądają wspaniale! Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziekuje :) Wygladaja smakowicie i sa smakowite ;3

      Usuń
  8. apetyczne paczusie z checia bym je zjadla

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. sa pyszne, jednak moim zdaniem polskie sa lepsze :)

      Usuń
  9. Swietny post! Nie spodziewalam sie ze w innych krajach tez obchodzi sie to swieto. Ale czego tu sie dziwic, kazdy potrzebuje w zyciu troche slodkosci :D


    OdpowiedzUsuń
  10. Ciekawy post, narobiłaś mi smaka na te pączki. Pozdrawiam, obserwuję i zapraszam na mojego bloga :)
    claudeeen.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  11. ciekawe, będę wpadała częściej bo super się dowiedzieć czegoś nowego ;) narobiłaś mi smaka na pączusia ;*
    pozdrawiam cieplutko xkroljulianx

    OdpowiedzUsuń
  12. smakowicie :) uwielbiam pączki :)
    ciekawy wpis!

    mojaszafamodnaszafa.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  13. Aww moja babcia co roku piecze pączki no i w tym roku nie mogło ich zabraknąć są przepyszne :3! A pączki ze zdjęć wyglądają bardzo apetycznie

    https://roksanafashionist.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  14. Super z tym pomysłem ;) jak mi coś przyjdzie do głowy to napiszę ;)
    za pączki wyglądają pysznie, ja zjadłam 4 :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Propozycje mile widziane ;3
      Ladnie :D Ja zjadlam tylko jednego i kawalek drugiego :D

      Usuń
  15. Z chęcią spróbowałabym szwedzkich pączków :D
    Pozdrawiam ♥ wy-stardoll.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  16. Myślałam, że tłusty czwartek, jest czymś typowym dla Polski, a tu sie okazuje, że obchodzony jest też w innych krajach :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A jednak sa tez i w innych krajach :) Tez nie mialabym pojecia gdybym mieszkala w Polsce :)

      Usuń
  17. Wydawałoby się że Tłusty Czwartek to jedynie polska tradycja, a jednak! Pączki wyglądają smakowicie! :)

    OdpowiedzUsuń
  18. Jaka ciekawostka z tą rozbieżnością w datach! A szwedzkie pączki wyglądają smakowicie!

    OdpowiedzUsuń
  19. Nie miałam pojęcia o tym, że w Szwecji też mają taki dzień :) Lubię dowiadywać się nowych rzeczy. Bardzo ciekawy post :) Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Super, ze moglas dowedziec sie czegos nowego z mojego bloga :) Dziekuje !

      Usuń
  20. Świetny post! Uwielbiam czytać o różnych wydarzeniach, świętach i kulturze innych państw. Ja się pączków juz najadlam dość, a tobie życzę smacznego! Pozdrawiam, poulciak.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  21. Super, że piszesz na swoim blogu o tylu Ciekawych rzeczach :) nie wiedziałam, że to święto jest obchodzone gdzie indziej. Zjadłabym takiego pączka a niby bułkę :) Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  22. Aż nabrałam ochoty na pączki! :D Nie wiedziałam, że w Szwecji również obchodzą takie święto :) Obserwuje i zostaje na dłużej :)

    diannstyl.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za komentarz!
- Proszę odnosić się z kulturą.
- Postaraj się nie spamować linkiem do bloga, jeśli mogę znaleźć go na Twoim profilu.

Pozdrawiam!

Obsługiwane przez usługę Blogger.